Vyhledat v textu

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
31 1 2 3
Dny prevence zdraví v Lukavici
4
Návrh jízdních řádů veřejné linkové osobní dopravy
5 6
7 8 9
DUO ŤUK
10 11
Noc světlušek - přeložena na 11.11.2022
Noc světlušek - přeloženo na 11.11.2022
12 13
14 15 16
Informace o zřízení datové schránky od 1.1.2023 pro podnikající fyz.os. nebo pro práv.osob
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
Předvánoční setkání seniorů
27
28
České dráhy informují o výluce na trati Doudleby nad Orlicí – Letohrad
29
České dráhy informují o výluce na trati Doudleby nad Orlicí – Letohrad
Místní knihovna informuje
30
České dráhy informují o výluce na trati Doudleby nad Orlicí – Letohrad
Místní knihovna informuje
1
České dráhy informují o výluce na trati Doudleby nad Orlicí – Letohrad
Místní knihovna informuje
2
České dráhy informují o výluce na trati Doudleby nad Orlicí – Letohrad
Místní knihovna informuje
3
Místní knihovna informuje
4
Místní knihovna informuje
Drobečková navigace

Úvod > Zajímavosti > Lukavičtí rodáci

Lukavičtí rodáci

Jan Dušek

se narodil v r. 1880 v Lukavici čp. 35 jako syn chalupníka. Po vyučení řezbářem a sochařem absolvoval odbornou školu průmyslovou v Chrudimi. Získal stipendium a vystudoval Umělecko-průmyslovou školu c. k. pro umění ve Vídni. V r. 1912 si otevřel v Chrudimi závod sochařský a řezbářský. Po 1. světové válce se stal ředitelem školy pro zpracování dřeva ve Staré Turé na Slovensku. Od r. 1923 působil 25 let jako profesor na Umělecko-průmyslové škole v Chrudimi. Jeho život byl naplněn činorodou prací. Vytvořil mnoho řezbářských a sochařských děl, která jsou umístěna v mnoha kostelích a muzeích. Zemřel v Chrudimi v r. 1949. Některá jeho díla jsou vystavena v letohradském muzeu.

Ing. Josef Hubálek

se narodil v r. 1886 v Lukavici v čp. 164. Po studiu na stavební fakultě české techniky v Praze pracoval v Ústí nad Orlicí jako projektant vodních staveb. Navrhl pro Pastviny přehradu s výškou vzdutí 32 m místo dříve navrhovaných 18 m. Zvýšení přehrady bylo také provedeno. V r. 1914 byl jako záložní důstojník povolán na frontu. Sloužil v Hercegovině, Černé hoře, Haliči a v Itálii. Od r. 1920 vedl referát speciálních staveb ve stavebním oddělení Ministerstva národní obrany, kde získal hodnost plukovníka. V r. 1935 byl pověřen vedením stavebněadministrativního oddělení ředitelství opevňovacích prací. Dále působil jako zástupce generálního ředitele stavby dálnic. Po odchodu do důchodu převzal vedení stavby velkých filmových ateliérů na Barrandově. Pracoval na různých projektech pro zemský úřad a pro hutní stavba. Zemřel v r. 1976 v Praze.

František Lehký

františek lehkýse narodil v r. 1901 v Lukavici čp. 56. Jeho otec byl pekař a měl menší hospodářství. Od útlého mládí měl František značný zájem o stroje. Po absolvování vojenské pilotní školy v r. 1924 získal pro Československo dva z prvních čtyř světových rekordů v letectví. U francouzské společnosti Air France létal převážně na lince Paříž - Praha - Vídeň. Byl nejen vynikajícím pilotem, ale i člověkem - přísně střídmý, skromný a přátelský. Získal zlatý pilotní odznak za milion nalétaných km. Přestože bydlel s rodinou v Praze, nikdy nezapomněl na rodnou ves. Značnou finanční pomocí se zasloužil též o dostavbu lukavické sokolovny. Při letu z Vídně do Prahy na Štědrý den v r. 1937 ho chybně udaný kurz zavedl do Kašperských hor, kde za sněhové vánice letadlo havarovalo a 36ti letý šéfpilot František Lehký zahynul. Byl vyznamenán Im memoriam francouzským řádem "Rytíř čestné legie".